Nikdy nepremárnite dobrú krízu. Ak má demokracia prežiť, musí inovovať. Rozhovor s profesorom Farrellom

Ako prekonávať predstavy o tom, že občania sú príliš hlúpi? Ako inovovať demokraciu v čase polykrízy? Dozviete sa viac v našom rozhovore s jedným z otcov írskych občianskych zhromaždení.

Írsky politológ David Farrell strávil poslednú dekádu v popredí demokratických inovácií, keď radil občianskym zhromaždeniam od Dublinu po Brusel. V tomto rozhovore sa zamýšľa nad tým, ako írske prelomové zhromaždenia vznikli z hospodárskej krízy, prečo zapojenie politikov vytvorilo zlomový moment a aké ponaučenia by mohli inšpirovať podobné experimenty v iných krajinách, vrátane Slovenska.

Profesor Farrell tiež upozorňuje, že írske modely stratili dynamiku po nedávnych politických neúspechoch a otvorene hovorí o tom, čo môže vybudovať – alebo zničiť – dôveru verejnosti v deliberáciu. Napriek celosvetovej „polykríze“ je však presvedčený, že ak má demokracia prežiť, musí inovovať – a občianske zhromaždenia môžu byť jedným z jej najsilnejších nástrojov. Viac sa dozviete v rozhovore.

Aké podmienky museli nastať, aby sa írske občianske zhromaždenia stali úspešnými – ak ich takto vnímate?

Áno, myslím, že prípad Írska bol určite úspešný. Možno sa neskôr dostaneme k tomu, či to tak stále je, ale určite tu bolo dobrých desať rokov aktivity. A ako sa hovorí, nikdy by ste nemali premárniť dobrú krízu. Ak sa vaša krajina ocitne v kríze, vytvára to možnosť vyskúšať niečo nové. A o tom je v skratke príbeh Írska.

Hospodárska kríza v roku 2008 ktorá zasiahla Írsko možno ešte viac než ktorúkoľvek inú krajinu v Európe. Ekonomická kríza sa zrazu premenila na krízu politickú, pretože občania boli nahnevaní, ako nás politici do tejto situácie dostali. Museli sme prijať pomoc od MMF a Európskej únie. Tri až štyri roky sme nemali kontrolu nad vlastnou ekonomikou.

A práve v tomto kontexte sme my, ako politológovia, začali presadzovať myšlienku deliberatívnej demokracie a občianskych zhromaždení. Neustále sme hovorili o kanadskej skúsenosti – o prvom občianskom zhromaždení na svete v Britskej Kolumbii na začiatku tohto tisícročia – a pýtali sme sa: „Ak to dokázali Kanaďania, prečo nie my?“

Odporcovia nám neustále tvrdili, že sme naivní a nerozumieme realite politiky, že občianske zhromaždenia by u nás nikdy nefungovali. „Máme parlament – to je naše občianske zhromaždenie. Načo vytvárať ďalšie?“ A napokon: „Občania sú príliš hlúpi, rozhodovať majú profesionálni politici.“

Potrebovali sme pomoc, aby sme túto predstavu posunuli ďalej. V roku 2011 sme získali významnú finančnú podporu od filantropa, založili organizáciu We the Citizens a zorganizovali vlastné občianske zhromaždenie. Išlo o zdola budovaný experiment – najprv sme usporiadali regionálne fóra po celej krajine, aby sme zistili, aké témy chcú občania riešiť, a následne sme vytvorili zhromaždenie, na ktorom sme skúmali dopad účasti na jeho členov. Výsledky sme potom predstavili všetkým lídrom politických strán.

Kríza nám hrala do karát – vláda nemala peniaze na veľké reformy, ale my sme ich presvedčili, že politický systém možno zmeniť aj lacno: „Máte nahnevaných občanov vonku, tak ich pozvite dnu a zapojte do debaty o budúcnosti Írska.“ Tak sme sa vydali touto cestou.

Írske občianske zhromaždenie. Zdroj: citizensassembly.ie/about/

Ak by sme to teda zhrnuli, tak to bola kombinácia podmienok v podobe externej krízy, ktorá otvára príležitosti, a zároveň vytvorenie experimentálnej iniciatívy zdola?

Presne tak. A doplnil by som ešte jeden „šťastný“ faktor. Prvým procesom, ktorý vláda spustila v roku 2012, bol Convention on the Constitution (Konvent o ústave). Vláda vtedy občanom ešte úplne neverila, preto trvala na tom, aby tretinu členov tvorili poslanci parlamentu. My, akademici, sme si mysleli, že to bude katastrofa – politici si zhromaždenie podmania. Mýlili sme sa.

Ukázalo sa, že tento „mix“ – dve tretiny náhodne vybraní občania a jedna tretina poslanci – bol prelomový. Všetci mali rovnaký hlas a rešpekt, bez ohľadu na pozadie. Aj ministri sedeli za stolom rovnako ako obyčajná gazdiná, ktorá nikdy neštudovala na univerzite.

A dodnes máme v parlamente vysokopostavených politikov, ktorí boli členmi tohto procesu. Preto všade radím: ak dokážete do zhromaždenia dostať aj politikov, vytvoríte si „ambasádorov“ v politickej triede – a to je podľa mňa zásadná zmena hry.

Fungovalo by to aj v modeloch, ktoré majú priamo odporúčať zmenu zákonov?

Myslím, že áno, a nemali by sme sa fixovať na jeden „správny“ model. Veci sa vyvíjajú. Belgicko má zaujímavý príklad z Bruselu: tam vznikli zmiešané výbory, kde náhodne vybraní občania sedia spolu s poslancami parlamentného výboru a diskutujú o návrhoch, ktoré potom putujú do parlamentu a môžu sa stať zákonom. Politici si tak osvoja skúsenosť spolupráce s občanmi a legislatíva má väčšiu šancu na prijatie.

Prvé úspešné občianske zhromaždenia boli v roku 2012. Aký je stav dnes a aké sú hlavné výzvy?

Od roku 2012 sme mali šesť takýchto procesov, posledný v rokoch 2021–2022 o drogovej politike. Momentálne sa žiadne ďalšie neplánujú. Po voľbách v roku 2024 nová koaličná vláda nezahrnula do programu žiadne občianske zhromaždenie.

Jedným z dôvodov sú neúspešné referendá z roku 2024, ktoré vychádzali z odporúčaní zhromaždení, no skončili najväčším „nie“ v dejinách írskeho referendového hlasovania. Kritici tvrdili, že proces bol príliš „woke“, no v skutočnosti vláda nezohľadnila odporúčania zhromaždenia a občania to odmietli.

Tu sa ukazuje kľúčová vec – ak sa odporúčania neberú vážne a nevysvetlí sa, prečo sa niektoré neprijali, proces stráca zmysel. V iných krajinách politici vedú dialóg: niečo prijmú, niečo upravia, niečo odmietnu – ale s jasným odôvodnením. Aj to je úspech.

Žijeme v dobe polykrízy. Nie sú takéto procesy skôr pre „dobré časy“? Akú úlohu by mali mať v 21. storočí?

Ak má demokracia prežiť, musí inovovať. Som stále, aj keď čoraz ťažšie, mierny optimista. Demokracie vždy inovovali – zníženie volebného veku, regionálne zhromaždenia, rodové kvóty, zákony o slobode informácií, regulácie financovania kampaní – zoznam je dlhý.

Občianske zhromaždenia by mali byť súčasťou tejto inovačnej výbavy. OECD hovorí o „deliberačnej vlne“ a podľa mňa je to presný opis posledných dvoch dekád. Nejde o to nahradiť zastupiteľskú demokraciu, ale doplniť ju – pomôcť politikom pochopiť, čo si občania myslia, a viesť ich k lepším rozhodnutiam a reformám.


David Farrell je profesorom politológie na University College Dublin, členom Royal Irish Academy a Academia Europaea. Patrí medzi popredných odborníkov na reprezentáciu, voľby, politické strany a deliberatívne mini-publiká. Radil procesom demokratickej inovácie v Írsku, Belgicku, Spojenom kráľovstve a pri Konferencii o budúcnosti Európy. Je autorom alebo editorom viac než 20 kníh, vrátane Electoral Systems: A Global Perspective (2024) a Deliberative Mini-Publics: Core Design Features (2021). Jeho výskum sa zameriava na využitie občianskej deliberácie na posilnenie a obnovu demokracie.

Úspešne ste sa prihlásili na odber DEMDIS
Skvelé! Potom dokončite platbu, aby ste získali úplný prístup ku všetkému prémiovému obsahu.
Chyba! Nepodarilo sa prihlásiť. neplatný odkaz.
Vitaj späť! Úspešne ste sa prihlásili.
Chyba! Nepodarilo sa prihlásiť. Skúste to znova.
Úspech! Váš účet je plne aktivovaný, teraz máte prístup ku všetkému obsahu.
Chyba! Platba v pruhoch zlyhala.
Úspech! Vaše fakturačné údaje sú aktualizované.
Chyba! Aktualizácia fakturačných údajov zlyhala.